5 redenen om glyfosaat te verbieden

Nieuwsartikel - 24 februari, 2017
Onkruidverdelger glyfosaat kan dit jaar eindelijk op de lijst met verboden middelen komen. We hebben 1 miljoen handtekeningen nodig voor een Europees burgerinitiatief. Teken hier!

TEKEN VOOR EEN EUROPEES VERBOD OP GLYFOSAAT

Wij versus de miljoenen van Monsanto

De Europese Commissie beslist dit jaar of glyfosaat nog langer wordt toegelaten op de Europese akkers, velden en achtertuinen. Chemiereuzen zoals Monsanto en Syngenta geven miljoenen uit aan lobby om een verbod te voorkomen. Greenpeace en meer dan 38 andere milieu- en gezondheidsorganisaties bundelen daarom hun krachten. En daar hebben we jou bij nodig. 1 miljoen handtekeningen is genoeg voor een Europees burgerinitiatief.

Glyfosaat: veel gebruikt, zwaar omstreden

Glyfosaat is de meest gebruikte onkruidverdelger ter wereld. Alleen al in Nederland worden hondderdduizenden kilo's van dit middel gebruikt. Maar glyfosaat vervuilt het grondwater, is schadelijk voor bodem en waterdieren en is volgens de World Health Organisation (WHO) mogelijk kankerverwekkend.

3 eisen aan de Europese Commissie

Als 1 miljoen Europese burgers het initiatief steunen, moet de Europese Commissie het initiatief in behandeling nemen.

Teken het burgerinitiatief en vraag de EC om:

1. een verbod op glyfosaat;
  2. verbetering van de toelatingsprocedure voor bestrijdingsmiddelen;
  3. ambitieuze afspraken over de reductie van bestrijdingsmiddelengebruik.

5 redenen om glyfosaat te verbieden

1. Glyfosaat schaadt meer dan alleen onkruid
Er is steeds meer bewijs dat glyfosaat ook andere organismen aantast, zoals:

• waterdieren: kikkers, padden en vissen;
  • schimmels en wormen die de bodem gezond houden.

2. Glyfosaat verspreidt zich via het (grond)water Planten en dieren in onze sloten komen zo ook in aanraking met de gifstof. En het blijft niet bij sloten. In Nederland moeten drinkwaterbedrijven de waterwinning regelmatig staken omdat de toegestane hoeveelheden glyfosaat worden overschreden.

3. Glyfosaat komt in ons eten, drinken en lichaam terecht
Resten van glyfosaat zijn teruggevonden in levensmiddelen als bloem, brood en bier. Bij een Duitse test onder 2.000 mensen werd bij 99,6 procent van hen een traceerbare hoeveelheid glyfosaat in de urine aangetroffen.

4. Glyfosaat is potentieel kankerverwekkend
Op dit punt spreken de nu beschikbare onderzoeken elkaar tegen. Het IARC, een gerenommeerd instituut voor kankeronderzoek van de Verenigde Naties, categoriseerde glyfosaat als ‘waarschijnlijk kankerverwekkend voor mensen’. Daarnaast brengen wetenschappers het middel in verband met zenuwaandoeningen als de ziekte van Parkinson.

De JMPR (Joint Meeting on Pesticide Residues) oordeelde dat glyfosaat veilig is. Deze analyse raakte echter in opspraak. Er wordt getwijfeld aan de onafhankelijkheid van de voorzitter en vice-voorzitter van het panel.

De Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) schoof vorig jaar het rapport van de IARC aan de kant. In een open brief riepen 96 onafhankelijke wetenschappers de Europese Commissie op om de risicoanalyse van de EFSA nog eens over te doen, maar dan op een transparante en onafhankelijke manier.

5. We hebben glyfosaat niet nodig
We kunnen prima zonder dit gif. Boeren werken bijvoorbeeld met mechanische onkruidbestrijding en ecologische alternatieven. Innovatieve groenvoorzieners werken zonder gif en ook voor tuinieren zijn zware chemische bestrijdingsmiddelen achterhaald.

Dit hebben we al voor elkaar gekregen

Samen met bezorgde burgers zoals jij hebben we kunnen zorgen voor:

• een Nederlands verbod op het gebruik van Roundup bij onkruidbestrijding op de stoepen;
  • Nederlandse tuincentra die Roundup van de planken haalden.

Ook in het buitenland wordt glyfosaat aangepakt en gaan steden over op gifvrij groenbeheer:

• Oostenrijk verbood het spuiten van gewassen zoals graan nét voor de oogst;
  • Barcelona en vele andere steden verboden het spuiten in parken en op de openbare weg;
  • De 5 grootste doe-het-zelfzaken in Duitsland haalden glyfosaathoudende producten uit de schappen;

Nu is politiek is aan zet. Dit is het moment voor een totaalverbod op glyfosaat.

TEKEN HET BURGERINITIATIEF

Zorg voor duurzame landbouw

Gewassen die op een natuurlijke manier zijn verbouwd, zijn gezond voor mens en milieu. Daarom voert Greenpeace campagne voor duurzame landbouw. Daarin is geen plaats voor giftige bestrijdingsmiddelen en genetische manipulatie, want de nadelen en risico’s daarvan zijn te groot.

Onze oplossing? Die is simpel: behoud biodiversiteit, zorg voor duurzame landbouw, ga uit van het voorzorgprincipe en bewaak keuzevrijheid voor producenten én consumenten. Lees meer >>

Onderwerpen