SAMEN SCHRIJVEN WE GESCHIEDENIS
VOOR DE ZUIDPOOL

JA - YES - OUI - SI - DA - SHÌ
IK TEKEN VOOR HET GROOTSTE BESCHERMDE GEBIED TER WERELD

Ik sluit me aan bij de wereldwijde oproep voor een zeereservaat in de Zuidpoolzee. Dit jaar hebben we de unieke kans om een enorm deel van deze ongestoorde zee af te sluiten en het leven daar met rust te laten. De landen van de Zuidpoolzee Commissie moeten in oktober kiezen voor permanente bescherming van dit gebied!

BEDANKT | THANK YOU | XIÈ XIÈ | MERCI | GRACIAS | SPA SEE BA !

Jouw stem telt mee! Deze campagne zou zonder donaties van supporters niet bestaan. Greenpeace neemt namelijk geen overheidssubsidies aan, of geld van bedrijven. Zo kunnen we ons onafhankelijk blijven inzetten voor onze kwetsbare aarde.

Help je ons mee van deze campagne een klinkend succes te maken?

Welkom in Antarctica, het enige continent op aarde waar geen mensen wonen. Waar pinguïns richting zee waggelen, op zoek naar verse vis en krill voor hun kuikens. Hier kun je blauwe vinvissen, orka’s en zeehonden in de golven zien spelen. Nog dieper onder de donkere zeespiegel gaat een ongelofelijke hoeveelheid leven schuil.
Maar zelfs in dit afgelegen gebied staat het zeeleven onder druk. Ongeremde jacht bracht de blauwe vinvis tot op het randje van uitsterven. Het herstel gaat langzaam door nieuwe bedreigingen, zoals klimaatverandering en de oprukkende industriële visserij.
De vissers van vandaag laten de enorme walvis met rust, maar vissen wel op krill. Dit kleine garnaaltje is de basis voor het leven in de Zuidpoolzee. Van de bultrug tot de kabeljauw, van de zeehond tot de adéliepinguïn: allemaal hebben ze krill op het menu staan.
Greenpeace komt al sinds 1985 in actie voor de Zuidpool. In oktober 2018 beslissen 24 landen over het lot van de Zuidpoolzee. Dankzij het voorstel van de EU om een enorm groot nieuw zeereservaat in te stellen, hebben we nu de unieke kans om een enorm deel van de Zuidpoolzee terug te geven aan de natuur. Dit plan moet goedgekeurd worden zodat dit zeereservaat het grootste beschermde gebied ter wereld kan worden!
Daarom is het nu tijd voor actie. De Arctic Sunrise is in de Zuidpoolzee op expeditie op zoek naar nieuwe, onbekende dier- en plantensoorten en legt de kwetsbaarheid van dit omvangrijke ecosysteem vast. Wereldwijd gaan we de straten en de digitale snelwegen op. En terwijl je dit leest, wordt deze petitie getekend door helden zoals jij in Noorwegen, Nieuw-Zeeland, Japan, de Verenigde Staten, Duitsland…

Wat is voor jou de belangrijkste reden om de petitie te tekenen?