SCHIER JE WEG

Geen gasboringen bij de Waddenzee!

JA, ik wil milieu én klimaat beschermen tegen gasboringen!

Greenpeace beschermt je gegevens en geeft ze niet aan derden voor commerciële doeleinden. Lees ook ons privacystatement en de algemene voorwaarden van deze actie. Vul je je telefoonnummer in? Dan kan Greenpeace jou telefonisch benaderen voor giftverzoeken of updates rondom lopende campagnes.

Geachte minister Wiebes,

Terwijl Groningen beeft en Nederland zich klaarmaakt voor een gasloze toekomst, staat u nieuwe gasboringen toe. Luttele kilometers boven Schiermonnikoog wil het Britse Hansa Hydrocarbons miljarden kubieke meters aardgas oppompen. De kwetsbare zee-natuur wordt bedreigd, en Nederland treedt het Parijse klimaatakkoord met de voeten. Schiermonnikoog is fel tegen de boringen, maar de eilandbewoners worden monddood gemaakt. Sta geen nieuwe boringen toe, maar zet volop in op duurzame energie!

BEDANKT !

Jouw stem telt mee! Deze campagne zou zonder donaties van supporters niet bestaan. Greenpeace neemt namelijk geen overheidssubsidies aan, of geld van bedrijven. Zo kunnen we ons onafhankelijk blijven inzetten voor onze kwetsbare aarde.

Help je ons mee van deze campagne een klinkend succes te maken?

Klimaatwetenschappers zijn het er over eens: om te voorkomen dat onze planeet deze eeuw met meer dan 1,5 graad opwarmt, moeten we nieuwe voorraden fossiele energie in de grond laten zitten. Nederland heeft eind 2015 zijn handtekening gezet onder het klimaatakkoord van Parijs; ons kabinet noemt zich trots ‘het groenste kabinet ooit’. Toch geeft het achter de schermen bedrijven toestemming voor boringen. Dat moet stoppen!
Eerdere plannen voor gasboringen bij ‘Schier’ gingen niet door, na hevige weerstand van eilanders, lokaal bestuur en milieugroeperingen. Schadelijke boringen bij de Waddenzee leken afgewend. Niets blijkt minder waar: het Britse Hansa Hydrocarbons wil nu plotsklaps gaan boren naar miljarden kubieke meters aardgas. Iedereen is door deze onaangekondigde actie overvallen. Alles lijkt erop dat overheid en bedrijfsleven met deze bliksemactie publiek protest in de kiem hebben willen smoren.

Wat is voor jou de belangrijkste reden om de petitie te tekenen?