Iedereen houdt van lekker eten. Maar veel producten in onze winkels hebben een nare bijsmaak. Ze komen van eentonige akkers, boomgaarden en kassen die erg afhankelijk zijn van bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Bestrijdingsmiddelen die onmisbare insecten vergiftigen en het grondwater vervuilen.

Wij zijn bewuste consumenten die houden van lekker eten met een milieuvriendelijke herkomst en een eerlijke prijs. Wij willen dat ecologische landbouw de norm wordt: groenten en fruit geteeld met behulp van de natuur in plaats van tegen de natuur. Wij zijn Food Force. En jij?

SLUIT JE AAN BIJ FOOD FORCE

Al jaren pleiten Greenpeace-supporters voor een duurzamer landbouwsysteem. Inmiddels schieten biologische winkels en voedselcoöperaties als paddenstoelen uit de grond. Bestrijdingsmiddelen staan voortdurend ter discussie en de massale bijensterfte krijgt alle aandacht. Met de kracht van Food Force zorgen wij er samen voor dat deze omslag doorzet. Hoe?

• Onderzoek naar de gevolgen ter plaatse en naar de oorzaken en oplossingen
  • Lobby om giftige bestrijdingsmiddelen aan banden te leggen en ecologische landbouw te stimuleren, als tegenwicht tegen de invloed van het bedrijfsleven
  • Spectaculaire maar vreedzame acties op het moment dat praten niet meer helpt
  • Informatie en educatie, zodat mensen het verhaal achter hun maaltijd kennen

Als jij 12 maanden lang Food Force steunt is dit mogelijk!

Join Food Force

‘Dit is hét moment om het gif van de akkers krijgen. Niet alleen voor de bijen, maar ook voor de consumenten, de boeren en het milieu. Of je nu een natuurliefhebber, boer of supermarktdirecteur bent: iedereen heeft er belang bij dat we met minder bestrijdingsmiddelen gaan werken.’
- Herman van Bekkem, campagneleider duurzame landbouw

JOIN FOOD FORCE

UPDATES

• SUCCES: RISICO-ONDERZOEK MOET OPENBAAR!
    Studies naar de risico’s van onder andere bestrijdingsmiddelen mogen niet langer geheim blijven. Het belang van openbaarheid weegt volgens het Europees Hof van Justitie zwaarder dan het bedrijfsgeheim van de gifindustrie. Deze uitspraak zorgt ervoor dat onafhankelijke wetenschappers deze studies tegen kritisch licht kunnen houden en drijft een belangrijke wig tussen de veel te innige band tussen overheid en de industrie.
    De rechtszaak, aangespannen door Greenpeace en het Pesticide Action Network EU, is onderdeel van onze procedures tegen de toelating van het omstreden middel glyfosaat.
  • STORYTELLING: DE BOEREN VAN DE TOEKOMST STELLEN ZICH VOOR
    Goed voorbeeld doet goed volgen. Dat is de gedachte achter de nieuwe Facebookpagina Farmers of the Future. Op deze internationale pagina stellen ecologische boeren uit heel de wereld zich voor aan jou en hun collega’s. Deze helden hebben het voor elkaar gekregen voedselproductie samen te laten gaan met de bescherming van klimaat, biodiversiteit en het milieu. Laat je inspireren door de boeren van de toekomst!
  • SUPERMARKTKETEN JUMBO GAAT FLINKE STAPPEN ZETTEN
    Hoera! Supermarktketen Jumbo gaat flinke stappen zetten om de bijensterfte tegen te gaan. Greenpeace maakte afspraken met de prijsvechter. Jumbo gaat het gebruik van bestrijdingsmiddelen op aardappels, groenten en fruit van Nederlandse akkers en boomgaarden aanzienlijk beperken. Intussen maakte Albert Heijn vergelijkbare afspraken met Natuur & Milieu. Ook namens de bij: bedankt! Als we de bijen blijvend willen beschermen, moeten supermarkten kiezen voor landbouw zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen. Daarom roepen we ook Lidl op om met ambitieuze plannen te komen. Waar wachten ze op?
  • BEWIJS: HELFT MINDER GIFGEBRUIK IN 2020 AL MOGELIJKE
    Uit onderzoek van het Centrum voor Landbouw en Milieu blijkt dat bij de teelt van onze aardappelen, tomaten en appels in 2020 al de helft minder gif kan worden gebruikt. Maar daar zijn de supermarkten voor nodig: zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en duurzame landbouw en innovatieve boeren te ondersteunen.
  • DIY: BIJEN REDDEN DOE JE ZO
    Opvoeders, foodies, tuinierders, innovatieve landbouwers, winkeliers: iedereen kan bijdragen aan een gezond en klimaatvriendelijk voedselsysteem. Doe ook mee!
    bekijk alle tips.