Iedereen houdt van lekker eten. Maar veel producten in onze winkels hebben een nare bijsmaak. Ze komen van eentonige akkers, boomgaarden en kassen die erg afhankelijk zijn van bestrijdingsmiddelen. Bestrijdingsmiddelen die onmisbare insecten vergiftigen en het grondwater vervuilen. Wij zijn bewuste consumenten die houden van lekker eten met een milieuvriendelijke herkomst en een eerlijke prijs. Wij willen dat ecologische landbouw de norm wordt. Wij zijn Food Force. En jij?

Met de kracht van Food Force zorgen we voor:

• Onderzoek naar de gevolgen, de oorzaken én de oplossingen
  • Lobby om giftige bestrijdingsmiddelen aan banden te leggen en ecologische landbouw te stimuleren, als tegenwicht tegen de invloed van het bedrijfsleven
  • Spectaculaire maar vreedzame acties op het moment dat praten niet meer helpt
  • Informatie en educatie, zodat mensen het verhaal achter hun maaltijd kennen

SLUIT JE AAN BIJ FOOD FORCE

Zo werkt het
  • Kies het maandbedrag waarmee jij Climate Force wilt steunen
  • Vul de resterende gegevens in
  • Zie hoe jouw donatie besteed wordt via de updatemails (3 per jaar)
  • Na een jaar stopt je donatie automatisch

‘Of je nu een natuurliefhebber, boer of supermarktdirecteur bent: iedereen heeft er belang bij dat we met minder bestrijdingsmiddelen gaan werken.’
- Herman van Bekkem, campagneleider duurzame landbouw

JOIN FOOD FORCE

UPDATES

• WINST! MEERDERHEID SUPERMARKTEN AAN GREENPEACE-MILIEUKEUR
    Per 1 maart 2018 gaan de grootste supermarktketens, behalve AH die haar eigen eisen gaat stellen aan telers, alleen nog groente en fruit verkopen met het Milieukeur-keurmerk dat omgedoopt is naar “On the way to Planet Proof”. Dat betekent: minder bestrijdingsmiddelen en werken aan verduurzaming. Geweldig nieuws voor de bijen!

Lees hier ons persbericht.
  • SUPERMARKTEN BIEDEN WEINIG BIO, MAAR WEL HOOP
    Als supporter van Food Force wil je dat voedsel eerlijk en gezond wordt geproduceerd. De productie van vlees en zuivel in Nederland is goed voor maar liefst 10 procent van onze CO2-uitstoot. Om voor een schone toekomst te blijven gaan is het belangrijk dat we minder vlees en zuivel gaan consumeren. Het nieuwe Greenpeace-rapport ‘Minder is meer’ laat zien hoe je vlees kunt eten binnen de veilige grenzen van het Parijs-akkoord.

Lees hier ons nieuwsbericht over het krimpen van de veestapel.
    Lees hier het volledige rapport ‘Minder is Meer’.
  • ROUWBOEKETJES VOOR DE BIJEN
    Greenpeace testte hoe giftig Nederlandse bloemboeketten zijn voor bijen en andere insecten. We bestelden drie soorten bossen bij vier grote online bloemisterijen in Nederland. Driekwart van de online bestelde bloemen is bij-onvriendelijk; een kwart bevat verboden bestrijdingsmiddelen. In totaal vonden we maar liefst 100 residuen van 43 verschillende stoffen.

Gijs Kuneman, directeur van het landbouwadviesbureau CLM, noemt de resultaten ernstig. 'De sector moet daar echt wat aan doen', reageert hij in de Volkskrant. We hopen dat deze nieuwe alarmbel de sector heeft wakker geschud.
  • GLYFOSAAT TOCH WEER TOEGESTAAN, WEL MAAR 5 JAAR
    Ruim 1,3 miljoen Europeanen ondertekenden een burgerinitiatief tegen glyfosaat. Het mocht niet baten. Het onkruidgif glyfosaat, is onlangs weer voor vijf jaar toegelaten op Europese velden. Dit gebeurde na lang politiek touwtrekken tussen Europese Commissie, Europese landen en nationale parlementen.

Maar ook de glyfosaatproducenten hebben verloren. Zij hadden ingezet op een hertoelating van 15 jaar. Frankrijk, Italië en Oostenrijk koersen bovendien aan op een glyfosaat-exit. Dit, en de massale steun voor het burgerinitiatief geeft aan dat het draagvlak voor het gif afneemt. Strijdvaardig gaan dus we verder voor gifvrije landbouw.
  • GLYFOSAAT UIT DE SCHAPPEN IN BELGIË
    De Belgische minister van Landbouw heeft eindelijk besloten om de verkoop van glyfosaat aan particulieren helemaal te verbieden. De druppel die de gifbeker deed overlopen waren de Monsanto-papers. Uit honderden interne e-mails van het bedrijf bleek dat het bedrijf studies over de bekende onkruidverdelger Roundup heeft gemanipuleerd. Aan boeren mag het spul nog wel worden verkocht, maar het besluit is een belangrijke stap in onze campagne voor een gifvrij Europa.
  • BEWIJS: HELFT MINDER GIFGEBRUIK IN 2020 AL MOGELIJK
    Uit onderzoek van het Centrum voor Landbouw en Milieu blijkt dat bij de teelt van onze aardappelen, tomaten en appels in 2020 al de helft minder gif kan worden gebruikt. Maar daar zijn de supermarkten voor nodig: zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en duurzame landbouw en innovatieve boeren te ondersteunen.