Iedereen houdt van lekker eten. Maar veel producten in onze winkels hebben een nare bijsmaak. Ze komen van eentonige akkers, boomgaarden en kassen die erg afhankelijk zijn van bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Bestrijdingsmiddelen die onmisbare insecten vergiftigen en het grondwater vervuilen.

Wij zijn bewuste consumenten die houden van lekker eten met een milieuvriendelijke herkomst en een eerlijke prijs. Wij willen dat ecologische landbouw de norm wordt: groenten en fruit geteeld met behulp van de natuur in plaats van tegen de natuur. Wij zijn Food Force. En jij?

SLUIT JE AAN BIJ FOOD FORCE

Al jaren pleiten Greenpeace-supporters voor een duurzamer landbouwsysteem. Inmiddels schieten biologische winkels en voedselcoöperaties als paddenstoelen uit de grond. Bestrijdingsmiddelen staan voortdurend ter discussie en de massale bijensterfte krijgt alle aandacht. Met de kracht van Food Force zorgen wij er samen voor dat deze omslag doorzet. Hoe?

• Onderzoek naar de gevolgen ter plaatse en naar de oorzaken en oplossingen
  • Lobby om giftige bestrijdingsmiddelen aan banden te leggen en ecologische landbouw te stimuleren, als tegenwicht tegen de invloed van het bedrijfsleven
  • Spectaculaire maar vreedzame acties op het moment dat praten niet meer helpt
  • Informatie en educatie, zodat mensen het verhaal achter hun maaltijd kennen

Als jij 12 maanden lang Food Force steunt is dit mogelijk!

Join Food Force

‘Dit is hét moment om het gif van de akkers krijgen. Niet alleen voor de bijen, maar ook voor de consumenten, de boeren en het milieu. Of je nu een natuurliefhebber, boer of supermarktdirecteur bent: iedereen heeft er belang bij dat we met minder bestrijdingsmiddelen gaan werken.’
- Herman van Bekkem, campagneleider duurzame landbouw

JOIN FOOD FORCE

UPDATES

• SUPERMARKT BIO CHECK: VRIJWILLIGERS OP TURFSAFARI
    Biologische landbouw is beter voor bijen en andere insecten, beter voor de bodem en beter voor het grondwater. Daarom trekken meer dan 100 vrijwilligers de supermarkten in. Bij Jumbo, Albert Heijn, Lidl, Aldi, Coop, Dirk en Plus tellen zij het aanbod biologische en niet-biologische groenten en fruit.

Met dit landelijke onderzoek houden we in de gaten hoe het gaat met het biologische aanbod. Door de koplopers te belonen, stimuleren we andere supermarkten en de omslag naar duurzame landbouw.
  • MEER DAN 1 MILJOEN HANDTEKENINGEN VOOR EEN GLYFOSAATVRIJ EUROPA
    Glyfosaat, de omstreden onkruidverdelger, kan dit jaar eindelijk op de Europese lijst met verboden middelen komen. Greenpeace en meer dan 38 andere milieu- en gezondheidsorganisaties grepen deze kans. Samen organiseerden we een burgerinitiatief.

Het resultaat: 1 miljoen Europeanen spraken zich uit voor een Europa zonder glyfosaat. Dit is genoeg voor de Europese Commissie om het initiatief in behandeling te moeten nemen.
  • TUINCENTRUMTEST DEEL 2: GOED EN SLECHT NIEUWS
    Bijen zijn essentieel voor de bestuiving van onze gewassen. Uit ons onderzoek in 2014 bleek dat Nederlandse tuincentra massaal planten en bloembollen verkochten die door de pesticiden zeer giftig zijn voor bijen. Sommige van de gebruikte middelen waren zelfs al jaren verboden! De grote tuincentra beloofden beterschap en dit jaar testen we hun producten opnieuw.

Het goede nieuws: we vonden flink veel minder voor bijen schadelijke stoffen. Schokkend is dat er ditmaal veel meer illegale stoffen bij zaten dan 3 jaar geleden. Toen we vonden ‘slechts’ 14 keer een verboden middel, nu maar liefst drie keer zo veel. De sierteeltsector heeft dus nog veel te doen.
  • GLYFOSAAT UIT DE SCHAPPEN IN BELGIË
    De Belgische minister van Landbouw heeft eindelijk besloten om de verkoop van glyfosaat aan particulieren helemaal te verbieden. De druppel die de gifbeker deed overlopen waren de Monsanto-papers. Uit honderden interne e-mails van het bedrijf bleek dat het bedrijf studies over de bekende onkruidverdelger Roundup heeft gemanipuleerd. Aan boeren mag het spul nog wel worden verkocht, maar het besluit is een belangrijke stap in onze campagne voor een gifvrij Europa.
  • SUPERMARKTKETEN JUMBO GAAT FLINKE STAPPEN ZETTEN
    Hoera! Supermarktketen Jumbo gaat flinke stappen zetten om de bijensterfte tegen te gaan. Greenpeace maakte afspraken met de prijsvechter. Jumbo gaat het gebruik van bestrijdingsmiddelen op aardappels, groenten en fruit van Nederlandse akkers en boomgaarden aanzienlijk beperken. Intussen maakte Albert Heijn vergelijkbare afspraken met Natuur & Milieu. Ook namens de bij: bedankt! Als we de bijen blijvend willen beschermen, moeten supermarkten kiezen voor landbouw zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen. Daarom roepen we ook Lidl op om met ambitieuze plannen te komen. Waar wachten ze op?
  • BEWIJS: HELFT MINDER GIFGEBRUIK IN 2020 AL MOGELIJK
    Uit onderzoek van het Centrum voor Landbouw en Milieu blijkt dat bij de teelt van onze aardappelen, tomaten en appels in 2020 al de helft minder gif kan worden gebruikt. Maar daar zijn de supermarkten voor nodig: zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en duurzame landbouw en innovatieve boeren te ondersteunen.