Red de bij, maak Lidl gifvrij

Ja, ik wil dat Lidl opkomt voor de bijen!

Stuur mijn boodschap naar de directeur van

Beste directie,

Elf miljoen kilo landbouwgif wordt jaarlijks over de Nederlandse akkers uitgestort om supermarkten te vullen. Supermarkten Albert Heijn en Jumbo luisterden naar duizenden Nederlanders en hebben besloten hier niet langer aan bij te willen dragen. Lidl, sluit je hier bij aan.

Ik wil niet dat voor mijn aardappelen, groenten en fruit het milieu wordt vervuild en onmisbare bestuivers zoals bijen en hommels doodgaan. Zonder de bij geen appel, boontje of aardbei. Leg daarom meer gifvrije producten in het schap, doe per direct de meest schadelijke pesticiden in de ban en steun boeren die ecologisch gaan telen.

Bedankt !

In de wereld van voordeelpakkers en laagste prijsgaranties bepaal jij. Laat Lidl weten wie écht de dienst uitmaakt: Deel de petitie of doneer zodat we de druk op Lidl kunnen opvoeren!

Bedankt! Bestel nu snel je gratis bijenpakket.

Dankzij jou begint het al goed te kriebelen, helemaal als je met onze handige tips en biologische bloemenzaadjes aan de slag gaat. Daarmee kun je in en om je huis een echt bijenparadijs maken.

De supermarkt: een supermacht

Wat belandt er vanavond op jouw bord? De kans is groot dat je supermarkt dat bepaalt. In de strijd om jou als klant knijpen ze boeren flink af: die moeten almaar meer voor minder produceren.

Plofplant

Onder deze prijsdruk is de teelt veranderd in fabriekswerk: velden vol dezelfde gewassen die snel en gemakkelijk geoogst kunnen worden. Dit geeft ziektes en plagen vrij spel waardoor miljoenen kilo’s gif nodig zijn om de gewassen overeind te houden. Albert Heijn en Jumbo gaan hier werk van maken. Nu Lidl nog! lees meer.

Door het gif sterven onmisbare insecten.

Eis daarom dat aardappelen, groenten en fruit op een natuurlijke manier groot en sterk groeien. Omdat AH, Jumbo en Lidl de grootste supermarktketens zijn, kunnen zij invloed uitoefenen om het gifgebruik van hun leveranciers te verminderen. Maar alleen Lidl wil daar niets van weten!
Eis dat ook Lidl kiest voor:
  • Meer gifvrije aardappelen, groenten en fruit in het schap.
  • Boeren steunen die ecologisch gaan telen.
  • De meest schadelijke landbouwgiffen per direct weren.

Heb jij bijentips? Inspireer anderen!

Meer dingen doen voor de bijen? 4 tips:

1. Boer zoekt bij

maaltijdboxen

Red de bij en help deze enthousiaste bioboeren aan een bijenhaag! Daar worden wij b(l)ij van!

Bestel snel 1 van de bijenpakketten voor jezelf of geef hem kado.

2. De bijenbrigade

maaltijdboxen

Zzzzzoemend de lente in? Sluit je aan bij de bijenbrigade en kom in actie!

Hier vind je de bijenbrigade.

3. Bijentuintips

bijentips

Een beter bijenleven begint in je eigen tuin. ;-) Je kunt meer doen dan je denkt.

Lees hoe jij je tuin bijvriendelijk kunt maken.

4. Online actie voeren

maaltijdboxen

Heb je 1, 5 of 10 minuten tijd? Dan kan je gewoon vanuit je tuinstoel, bed, barkruk, bad of wc de bij redden.

Doe mee en voer de druk op!
BEKIJK NOG MEER TIPS

Waar kies jij voor?

Bijen en andere bestuivers zorgen voor 70% van de gewassen op de wereld. Zonder de bij drink jij geen koffie en eet je ook geen appels of aardbeien meer. Door slim samen te werken met de natuur en innovatieve boeren te belonen kunnen we het gebruik van landbouwgif al snel terugdringen. Greenpeace wil dat gifvrije, ecologische landbouw de norm wordt. Dit bereiken we zo:

• Onderzoek naar de gevolgen van landbouwgif op de Nederlandse velden en in het water.
  • Politieke lobby en rechtszaken aanspannen om schadelijke bestrijdingsmiddelen in te perken en gifvrije landbouw te stimuleren.
  • Acties tegen bedrijven die zich niets aantrekken van de schade die ze veroorzaken.
  • Bewustwording en voorlichting zodat mensen het verhaal achter hun boodschappen uit de supermarkt kennen.

Sluit je aan bij onze beweging van bezorgde boeren, burgers en buitenlui die houden van lekker eten met een milieuvriendelijke herkomst en waar een eerlijke prijs voor is betaald.

Meer weten? Stel je vraag op Twitter, laat een Facebook-reactie achter of vind het antwoord op deze pagina.

Ook campagne voeren voor de bij?

Sluit je aan bij de bijenbrigade:

30 juli 2016

Red de bij door te stickeren, bestel hier je stickers en laat supermarken weten dat je voor gifvrije landbouw bent. Bestel nu!
30 juli 2016

Schrijf een column over de bij: kan jij in een paar krachtige zinnen of een mooi persoonlijk verhaal duidelijk maken waarom bijen zo belangrijk zijn voor ons? Geef jezelf op!

De bijenbrigade in actie

Foto's van recente evenementen